Oszustwo internetowe – gdzie zgłosić i jak spróbować odzyskać pieniądze?

Internet to potężne narzędzie, z którego w dzisiejszych czasach korzystamy wszyscy. To źródło wiedzy, rozrywki, miejsce, które ułatwia nam kontakt z innymi osobami oraz załatwianie wielu ważnych spraw. Niestety, nie jest on wolny od zagrożeń. W sieci nie brakuje nieuczciwych osób, które czyhają na nasze pieniądze. Oszustwa internetowe stają się coraz bardziej powszechne i przybierają nowe metody. Jak ich uniknąć? Co zrobić w przypadku gdy spotka nas kradzież w internecie? Spróbujmy odpowiedzieć na te pytania.

Oszustwa w internecie – coraz większa plaga internetowych oszustw

Choć internet jest niesamowitym miejscem, które znacząco ułatwia nam codzienne funkcjonowanie jest to jednocześnie narzędzie, które w rękach nieuczciwych osób może wyrządzić wiele szkód. Od wielu lat słyszymy o tym, że ktoś padł ofiarą nieuczciwego sprzedawcy, pojawiają się doniesienia o wyciekach danych oraz inne niepokojące informacje. Co więcej, oszustwa internetowe przybierają różnorodne, coraz bardziej wymyślne formy. Ich ofiarami mogą paść zarówno firmy, jak i osoby prywatne. Wśród najczęściej występujących oszustw możemy wymienić min:

  • Phishing – polega na podszywaniu się pod wiarygodną instytucję lub osobę, np. bank, urząd skarbowy, znajomego, i wysyłaniu fałszywych wiadomości e-mail, SMS lub wiadomości na portalach społecznościowych, w których żąda się podania danych osobowych, hasła, numeru karty kredytowej lub wykonania przelewu na określone konto. Celem phishingu jest wyłudzenie pieniędzy lub danych, które mogą być wykorzystane do dalszych przestępstw.
  • Fałszywe sklepy internetowe – polegają na tworzeniu stron internetowych, które imitują znane i zaufane sklepy, np. Allegro, Amazon, Zalando, i oferują atrakcyjne produkty po bardzo niskich cenach. Po dokonaniu zamówienia i zapłacie, klient nie otrzymuje towaru, a kontakt ze sprzedawcą jest niemożliwy. Celem fałszywych sklepów internetowych jest wyłudzenie pieniędzy od naiwnych klientów.
  • Oszustwo na BLIK – polega na podszyciu się pod bliską osobę ofiary i kontakcie przez media społecznościowe. Oszust prosi o pożyczkę kodem BLIK, który nieświadoma ofiara podaje chcąc pomóc znajomemu.
  • Fałszywe oferty pracy – polegają na publikowaniu ogłoszeń o atrakcyjnych ofertach pracy, np. w zagranicznych firmach, i zachęcaniu kandydatów do wysyłania swoich CV, listów motywacyjnych lub innych dokumentów. Następnie oszust kontaktuje się z kandydatem i informuje go, że został przyjęty do pracy, ale musi uiścić opłatę za szkolenie, wizę, bilet lotniczy lub inne koszty. Po dokonaniu płatności, kandydat nie otrzymuje żadnej pracy, a kontakt z oszustem urywa się.

Warto dodać, że są to tylko niektóre z form oszustw internetowych a kradzieże w internecie są niezwykle częste. Dlatego też niezbędne jest zachowanie czujności i dokładne sprawdzanie każdego miejsca, w którym zamierzamy dokonać transakcji.

Gdzie i jak zgłosić oszustwo internetowe? Przede wszystkim zgłoś to na Policję!

Nie da się ukryć, że często zdarza się tak, że oszustwo internetowe nie opiewa na wielką kwotę i zwyczajnie godzimy się z jej stratą uważając, że nie mamy szansy odzyskać pieniędzy. Rzeczywiście, może być to trudne, niemniej jednak zgłoszenie oszustwa internetowego powinno być naszym obowiązkiem. W ten sposób nie tylko zwiększamy szansę na wykrycie sprawcy i odzyskanie utraconych pieniędzy, ale również przyczyniamy się do zmniejszenia przestępczości w sieci. Gdzie zgłosić oszustwo internetowe? Przede wszystkim należy poinformować o nim Policję.

O tym w jaki sposób to zrobić piszemy nieco niżej. Policja nie jest jednak jedynym organem, który możemy powiadomić. Zgłaszanie oszustw internetowych może obejmować również prokuraturę. Jeśli oszust podszywa się pod bank, firmę lub instytucję warto zgłosić to także do nich.  W przypadku oszustw przez sklepy internetowe swoich praw możemy dochodzić korzystając z pomocy UOKiK oraz Rzecznika Praw Konsumentów.

Zostałem oszukany przez sklep internetowy – jak i gdzie zgłosić?

Mimo coraz większej świadomości klientów oszustwa sklepów internetowych wciąż się zdarzają. Nadal dochodzi do sytuacji, w której sklepy nie wysyłają towarów, za które pobrały pieniądze a nawet wyłudzają dane. Co zrobić w sytuacji, gdy staniemy się ofiarami takiego oszustwa? Przede wszystkim warto:

  • Zgłosić sprawę na Policję: jeśli sklep internetowy nie wysłał ci towaru, nie odpowiada na Twoje wiadomości, zniknął z sieci lub okazał się fałszywy, zgłoś to na policję lub do prokuratury. Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oszustwa, które zagrożone jest karą pozbawienia wolności do 8 lat. W zawiadomieniu podaj swoje dane osobowe, opisz dokładnie okoliczności i przebieg oszustwa, wskaż sprawcę lub podejrzanego, jeśli go znasz, oraz dołącz lub wskaż dowody, które posiadasz.
  • Zgłoś sprawę do banku lub systemu płatniczego, z którego korzystałeś: jeśli dokonałeś płatności za pomocą karty kredytowej, BLIK, PayPal, PayU lub innej metody, skontaktuj się z bankiem lub firmą płatniczą i poinformuj o sytuacji. Może to pomóc w zablokowaniu lub cofnięciu transakcji, zapobiegnięciu dalszym stratom finansowym, odzyskaniu utraconych pieniędzy lub otrzymaniu

Gdzie zgłosić próbę wyłudzenia pieniędzy przez telefon?

Jeśli spotkasz się z sytuacją, gdy zadzwoni do ciebie oszust, który podszywa się pod bank, firmę lub instytucję i chce wyłudzić od ciebie pieniądze lub dane koniecznie należy to zgłosić:

  • na Policję: opisz całą sytuację, podaj jak najwięcej szczegółów oraz numer telefonu, z którego do Ciebie dzwonił;
  • do firmy, banku lub instytucji, pod którą podszywa się oszust: dzięki temu firma będzie wiedziała, że jest obiektem ataków oszustów, uczuli swoich klientów oraz pracowników, dzięki temu możesz uratować kolejne osoby.

Jak odzyskać pieniądze od oszusta internetowego?

Odzyskanie pieniędzy od oszusta internetowego jest trudne, ale nie niemożliwe. Jeśli zorientowałeś się, że zostałeś oszukany jak najszybciej zgłoś to na policję. Znacznie zwiększy to szansę na wykrycie sprawcy oraz odzyskanie utraconych środków. Posiadając zaświadczenie o zgłoszeniu oszustwa skontaktuj się z bankiem lub firmą płatniczą, z której usług korzystałeś. Być może jest jeszcze szansa na cofnięcie lub zablokowanie transakcji, zgłoszenie może być również podstawą do reklamacji. Możesz także skorzystać z pomocy prawnej lub wsparcia Rzecznika Praw Konsumentów.

Jak zgłosić oszustwo internetowe na policję?

Zgłoszenie przestępstwa online nie jest zadaniem trudnym, mimo to wiele osób stresuje się kontaktem z Policją. Zupełnie niepotrzebnie. Jak zgłosić takie oszustwo? Przede wszystkim zaczynamy od zebrania dowodów. Przed zgłoszeniem oszustwa internetowego na policję, warto zebrać wszystkie dowody, które mogą potwierdzić nasze zarzuty i pomóc w ustaleniu sprawców.

Do takich dowodów mogą należeć: fałszywe wiadomości e-mail, SMS lub wiadomości na portalach społecznościowych, które otrzymaliśmy od oszustów, potwierdzenia przelewów, wyciągi z konta bankowego, kopie umów, faktur, ofert czy ogłoszeń, z których korzystaliśmy, zrzuty ekranu z naszego komputera lub telefonu, na których widać podejrzane strony internetowe, konta czy aplikacje, z których korzystaliśmy, nagrania rozmów telefonicznych lub wideo z oszustami, jeśli takie posiadamy, dane osobowe, adresy, numery telefonów czy kont bankowych, które podawali nam oszuści lub które znaleźliśmy w Internecie.

Pomocni mogą być także świadkowie, którzy mogą potwierdzić naszą historię lub znać szczegóły oszustwa. Z tak zebranym materiałem warto udać się na najbliższy komisariat gdzie po prostu opiszemy sytuację, w której się znaleźliśmy. Policjant spisze nasze zeznania, może mieć również dodatkowe pytania dotyczące sprawy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *