Oszustwa na Vinted – jak się przed nimi bronić? Sprawdź jak odzyskać pieniądze!

Vinted to bardzo popularna aplikacja mobilna, która pozwala nam na zakup ubrań oraz innych przedmiotów z drugiej ręki. Wielu z nas posiada ubrania, które są w dobrym stanie a jednak nie są już przez nas używane. Korzystając z Vinted możemy je sprzedać i podreperować domowy budżet. W ten sam sposób możemy również kupić ubrania sporo zaoszczędzając. Niestety, jak w przypadku wielu innych portali tego typu, tak również na Vinted coraz częściej pojawiają się oszustwa. Jak je rozpoznać i skutecznie się przed nimi bronić? Postarajmy się odpowiedzieć na to pytanie.

Plaga oszustw na Vinted – jak się przed nimi bronić?

Vinted to popularna platforma do kupowania i sprzedawania ubrań i akcesoriów przez internet. Jednak, jak każda inna forma handlu online, niesie ze sobą pewne ryzyka i zagrożenia. Oszuści na Vinted wykorzystują niewiedzę lub naiwność użytkowników, aby wyłudzić od nich dane osobowe, pieniądze lub przedmioty. Jak więc rozpoznać i uniknąć oszustw na Vinted? Oto kilka wskazówek, które mogą ci pomóc:

  • Zawsze korzystaj z opcji “Kup teraz”, która zapewnia bezpieczną płatność i ochronę kupującego. Nie zgadzaj się na płatność poza platformą, np. przez przelew bankowy, PayU, PayPal czy BLIK. W ten sposób unikniesz ryzyka, że sprzedawca nie wyśle ci towaru lub wyśle ci coś innego niż zamówiłeś.
  • Nie udostępniaj swoich danych osobowych, takich jak adres e-mail, numer telefonu, hasło do konta czy dane karty kredytowej. Oszuści mogą próbować cię namówić do podania tych informacji, wysyłając ci fałszywe wiadomości na Vinted lub poza nim. Nie klikaj też w podejrzane linki, które mogą prowadzić do stron phishingowych, na których będziesz proszony o wpisanie swoich danych.
  • Sprawdzaj opinie i oceny sprzedawców i kupujących, z którymi chcesz nawiązać transakcję. Unikaj użytkowników, którzy mają niską ocenę, negatywne komentarze, mało sprzedanych lub kupionych przedmiotów lub nowe konta. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zadawaj pytania sprzedawcy lub kupującemu i żądaj dodatkowych zdjęć lub informacji o towarze.
  • Zgłaszaj podejrzane działania lub oszustwa na Vinted. Jeśli napotkasz na fałszywą ofertę, wiadomość lub profil, zgłoś to obsłudze platformy, korzystając z funkcji “Zgłoś”. W ten sposób pomożesz chronić siebie i innych użytkowników przed oszustwami. Jeśli padłeś ofiarą oszustwa, skontaktuj się z obsługą Vinted, aby uzyskać pomoc i poradę, jak odzyskać swoje pieniądze lub przedmioty. Możesz też zgłosić sprawę na policję lub do organów ścigania.

Oszustwo na Vinted – co robić jeżeli sprzedający prosi o mail lub numer telefonu?

Oszustwa na Vinted przybierają różne formy. Mogą być związane z wyłudzeniami pieniędzy ale również danych osobowych i kontaktowych. Zdarza się, że sprzedający prosi nas o podanie adresu email lub numeru telefonu. Może wykorzystać je na różne sposoby – najmniej groźny to dodanie ich do list reklamowych, co będzie skutkowało spamem przychodzącym w wiadomościach. Może jednak również wysłać maila lub sms z linkiem, który podszywać będzie się pod Vinted a w rzeczywistości przekieruje nas na stronę płatności, która może nawet wyczyścić nasze konto.

Co więc robić jeśli sprzedający prosi nas o takiej dane? Wystarczy być stanowczym. Transakcja na Vinted może być zawarta i przeprowadzona bez konieczności podawania tych informacji. Konsekwentnie więc odmawiajmy ich podania i dokończymy płatność korzystając z form płatności dostępnych w aplikacji. Wówczas jesteśmy objęci programem ochrony kupujących.

Oszustwo na Vinted – dlaczego nie płacić BLIKiem?

Jedną z metod wykorzystywanych przez oszustów jest próba skłonienia sprzedawcy do płatności BLIKiem poza systemem Vinted. Dlaczego nie należy się na to zgadzać?

BLIK to system płatności mobilnych, który umożliwia dokonywanie transakcji za pomocą kodu wygenerowanego w aplikacji bankowej. Jest to szybki i wygodny sposób na płacenie w sklepach, bankomatach czy przez internet. Jednak BLIK ma też swoje wady i zagrożenia, które mogą być wykorzystane przez oszustów.

Oszustwo na Vinted przez BLIK polega na tym, że sprzedawca prosi kupującego o podanie swojego adresu e-mail i przesyła mu link do fałszywej strony Vinted lub banku, na której ma dokonać płatności BLIKiem. Kupujący, nieświadomy zagrożenia, loguje się na swoje konto bankowe i generuje kod BLIK, który podaje sprzedającego. Ten natychmiast wpisuje kod w bankomacie i wypłaca pieniądze. Kupujący nie otrzymuje żadnego potwierdzenia transakcji ani środków na swoim koncie. Co więcej, nie ma możliwości odwołania się do Vinted, ponieważ płatność odbyła się poza platformą i nie była objęta ochroną kupujących.

Oszustwo na Vinted – jak odzyskać pieniądze?

Czasem zdarza się tak, że mimo zachowania ostrożności staniemy się ofiarami oszustwa na Vinted. Odzyskanie pieniędzy w takim przypadku nie jest łatwe, niemniej jednak istnieją pewne możliwości.
W najlepszej sytuacji znajdują się osoby, które skorzystały z opcji Kup Teraz i ochrony kupujących. Jeśli nie otrzymają zamówionego przedmiotu wystarczy zgłosić taką sytuację administracji a przelane środki nie trafią do nieuczciwego sprzedawcy. Jeśli jednak korzystaliśmy z form płatności poza platformą pozostaje nam zgłoszenie oszustwa na Policję oraz złożenie reklamacji w banku, z którego dokonywaliśmy płatności. Należy zgłosić nieautoryzowaną transakcję i złożyć reklamację, żądając zwrotu pieniędzy. W reklamacji należy podać dane oszusta, szczegóły transakcji i dowody oszustwa, takie jak zawiadomienie o przestępstwie, potwierdzenie przelewu, korespondencja z oszustem itp.

Oszustwo na Vinted – czy zgłaszać na Policję?

Oszustwa na Vinted często dotyczą stosunkowo niewielkich kwot, przez co część osób zastanawia się, czy warto zgłaszać je na Policję. Odpowiedź brzmi: tak. W ten sposób nie tylko możemy ubiegać się o zwrot utraconych pieniędzy ale również chronimy inne osoby. Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa możemy złożyć na najbliższej komendzie policji lub przez internet.

W zawiadomieniu należy podać wszystkie dostępne dane dotyczące oszusta, takie jak imię, nazwisko, adres, numer telefonu, adres e-mail, numer konta bankowego, a także szczegóły transakcji, takie jak data, kwota, tytuł przelewu, numer oferty, opis przedmiotu itp. Należy również dołączyć dowody, takie jak potwierdzenie przelewu, korespondencja z oszustem, zrzuty ekranu oferty, wiadomości lub profilu oszusta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *