Wakacje już się zaczęły. Co jako konsumenci powinniśmy wiedzieć?

W poprzednim roku Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK przeprowadziła kontrole w różnych barach, stacjach benzynowych oraz na dworcach, gdzie najczęściej w czasie podróży kupujemy coś do jedzenia. Jednymi z nieprawidłowości, które wykryto podczas kontroli były:

  • zmiana składników tzn.: w kotletach z ,,jagnięciny” była wołowina, wieprzowina oraz drób, zamiast dorsza klienci otrzymali mintaja, a oscypka zastąpiła tańsza rolada ustrzycka,
  • wydawanie za małych porcji. Przykładowo w menu było napisane 300 g łososia, a wydawane było nawet o 100 g mniej,
  • wprowadzanie klientów w błąd jeśli chodzi o ,,świeże”, ,,ekologiczne” ,,domowe” dania/produkty, które w rzeczywistości po wcześniejszym zakupie od dostawcy były rozmrażane,
  • brak wykazu składników oraz alergenów,
  • podawanie dań zrobionych z przeterminowanych produktów np. sosy, przyprawy, jak również smażenie na starym tłuszczu,
  • nieprawidłowe przechowywanie żywności i warunki sanitarne – zepsute lodówki, brud,
  • niepełne informacje o cenach.

Pamiętaj, że jako konsument masz prawo do:

  • Pełnej informacji o daniu – skład, alergeny,
  • Z góry podanej cenie – czy za obsługę w restauracji płacisz dodatkowo, ile zapłacisz za 100 g  mięsa i pamiętaj, że to 100 g  mięsa jest po obróbce, a nie przed,
  • Reklamacji – możesz ją złożyć, gdy danie nie jest zgodne z Twoim zamówieniem  np. jest zimne, jest w nim składnik, którego nie chciałeś w daniu i przy składaniu zamówienia wspomniałeś o tym,
  • Zgłoszenie nieprawidłowości do Inspekcji Handlowej.

Pomocy możesz szukać w:

Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka

E-mail: porady@dlakonsumentow.pl

Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej

Europejskie Centrum Konsumenckie – w sprawach transgranicznych

Źródło: https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=15585